مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 بهمن 1399 ساعت 07:002021-01-24اجتماعي

افسانه ی کهن «اعلا و رعنا» با احیای عروسک هایشان بر سر زبانها افتاد


هنرمند جوان ابرکوهی با همراهی مادرش موفق شد پس از احیای «عاروسک های جلی» این دیار تاریخی، این بار عروسک های «اعلا و رعنا» که برگرفته از یک افسانه بسیار کهن و قدیمی در ابرکوه است را احیا و داستان آنها را برای نسل جدید بازگو کند.

- افسانه ی کهن اعلا و رعنا با احیای عروسک هایشان بر سر زبانها افتاد ایسنا/یزد هنرمند جوان ابرکوهی با همراهی مادرش موفق شد پس از احیای عاروسک های جلی این دیار تاریخی، این بار عروسک های اعلا و رعنا که برگرفته از یک افسانه بسیار کهن و قدیمی در ابرکوه است را احیا و داستان آنها را برای نسل جدید بازگو کند.

عروسک های بومی و سنتی یکی از دست سازه های نیاکان ما ایرانیان است که پیشینه ساخت آن ها به آیین های کهن و جوامع ابتدایی باز می گردد ولی همین عروسک ها نیز پیام هایی زیادی را از قلب تاریخ به همراه دارند که نسل به نسل منتقل شده و در ترویج و ماندگاری فرهنگ، آداب و رسوم و سبک پوشش اقوام و قبایل ایرانی نقش سازنده و تأثیرگذاری داشته اند.

عاروسک جلی از جمله این عروسک های سنتی و بومی شهرستان ابرکوه است که در سال های اخیر توسط حامد اکرمی از پژوهشگران و هنرمندان این خطه ی تاریخی احیا شده و پس از ثبت ملی، زمینه ی اشتغال و درآمدزایی بسیاری از هنرمندان منطقه را نیز فراهم آورده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

افسانه ی کهن «اعلا و رعنا» با احیای عروسک هایشان بر سر زبانها افتاد

افسانه ی کهن «اعلا و رعنا» با احیای عروسک هایشان بر سر زبانها افتاد