مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 دی 1399 ساعت 06:252021-01-16اقتصادي

ریسک عوارض واکسن فایزر بالاست/ویژگی واکسن ایرانی


یک داروساز با اشاره به اینکه واکسن فایزر و مدرنا با توجه به شرایط خاص کشورشان مجوز ساخت گرفته اند، گفت: ریسک عوارض این واکسن ها بالا است.

- حسین شمالی در گفتگو با مستثنی نیست.

شمالی ادامه داد: واکسن ایرانی در فازهای بالینی تست شده و در حال حاضر به مرحله تست انسانی رسیده و تاکنون عوارضی برای افرادی که واکسن را تزریق کرده اند، نداشته است.

این داروساز گفت: زمانی که بعد جمعیت زیاد می شود عوارض واکسن نیز در جمعیت های بزرگ تر و نژادهای متفاوت و تنوع سنی در طول زمان احصا می شود و بسیاری از عوارض در دراز مدت خود را نشان می دهد و واکسن های فایزر و مدرنا در حالت اورژانس مجوز تولید آنها داده شده و متفاوت با سایر داروها به دلیل شرایط اقتصادی و خاص حاکم بر آن کشور درست یا غلط مجوز ساخت گرفته اند و آنها تصمیم گرفته اند که واکسن را وارد فاز 3 و 4 کنند و در این صورت است که ریسک بروز عوارض شأن بالا است.

وی افزود: به فرض اینکه ایمنی و کارایی این واکسن ها تأیید شده باشد باید بررسی کرد که آیا هزینه واردات این واکسن ها در مقابل کارایی که دارند ارزشمند است یا خیر.

شمالی گفت: متد واکسن ایرانی ویروس ضعیف شده و کشته شده است و این روش سال های سال است که برای تولید واکسن ها استفاده می شود و احتمال بروز عوارض جانبی ناخواسته کمتر است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ریسک عوارض واکسن فایزر بالاست/ویژگی واکسن ایرانی

ریسک عوارض واکسن فایزر بالاست/ویژگی واکسن ایرانی