چرا امام صادق(ع) حضرت زهرا(س) را لیله القدر می دانند؟/ علت فاطمه نامیده شدن حضرت چیست؟/ تفسیر علامه حسن زاده از این کلام امام(ع)/ نقل امام خمینی از تعزیت هر روزه جبراییل به حضرت فاطمه(س)در منظر عارفان باللّه، انسان کامل و کون جامع است. چنانچه قرآن کریم جامع حقایق است و قطعی است که همسنگ و عدیل بودن این دو نزد حضرت حق، - : سوم جمادی الاخر بنا بر روایتی روز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیه است. مطلب زیر به ارتباط آن حضرت با حقیقت لیله القدر پرداخته است: زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسول الله بود. معنویات، جلوه های ملکوتی، جلوه های الهی، جلوه های جبروتی، جلوه های مُلکی و ناسوتی- همه- در این موجود مجتمع است. انسانی است به تمام معنا انسان؛ زنی است به تمام معنا زن . [1] کلام حضرت امام(س) در مطلع فوق، ظهور اندیشه ای است در بررسی حقیقت انسانی که همچون قرآن کریم، ظهور ذات حق؛ و همه شئونش، شئون اسم رب است. در همه مراتب همسان قرآن بوده، و در مقام بساطت و جمع با قرآن کریم متحد است. فاطمه زهرا ـ سلام اللّه علیها ـ در منظر عارفان باللّه، انسان کامل و کون جامع است. چنانچه قرآن کریم جامع حقایق است و قطعی است که همسنگ و عدیل بودن این دو نزد حضرت حق، تفسیری واحد است. چرا که رتبه خارجی کلام خدا بر رتبه وجودی انسان کامل، برتری و فضیلتی ندارد و اگر قرآن را ثقل اکبر گفته اند به جهت لزوم تکریم و تعظیم اوست؛ و اینکه کلام مولا و حضرت حق را باید گرامی داشت، نه آن است که از عترت و انسان کامل اکبر باشد. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |