مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 15 آذر 1399 ساعت 08:152020-12-05دانش

«خواجو» فقط یک پُل نیست...


یک پژوهشگر و مدرس رشته معماری، با برشمردن وجوه تمایز پل خواجو از سایر پل های ایران و جهان، گفت: شایسته نیست حریم پلی که نام آن در اغلب کتاب های معتبر پل سازی جهان آمده و نمونه آن در شهر پوتراجایای مالزی ساخته شده، - به خاطر بی توجهی نهادهای ذی ربط، مدام نقض شود.

مریم قاسمی سیچانی، عضو هیأت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: پل خواجو به نام های پل شیراز، پل حسن آباد و پل تخت فولاد هم معروف بوده و قدمت آن به نقل از برخی منابع، به قبل از اسلام برمی گردد.

در واقع پل خواجو، پل شهرستان و پل مارنان، جزو قدیمی ترین پل های اصفهان هستند که از لحاظ ساختار سازه ای نیز تفاوت هایی با سایر پل ها دارند.

او ادامه داد: وقتی هسته اولیه اصفهان شکل گرفته، کم کم پل خواجو به عنوان مسیری که ری را به فارس وصل می کرده، مکان یابی و ساخته شده است.

این مدرس معماری خاطرنشان کرد: در دوره های مختلف، سیلاب ها و دیگر حوادث، آسیب هایی را به این پل وارد کرده اما به خاطر نقش مهم شاهراهی خود در وصل مسیر شمال به جنوب، همواره بخش هایی از آن بازسازی می شده، تا اینکه در دوره صفویه، به شکل و شمایل امروزی درمی آید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«خواجو» فقط یک پُل نیست...

«خواجو» فقط یک پُل نیست...