مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 8 مهر 1399 ساعت 02:302020-09-28بين الملل

وضعیت نظامی ایران در ابتدای جنگ چگونه بود؟


از پرسش های دیگری که درباره جنگ ایران و عراق مطرح است، میزان آمادگی دفاعی ایران به لحاظ نیروهای نظامی و تجهیزات است که پاسخ این پرسش را از کتاب پرسشها و پاسخها داده ایم.

- داده ایم: آخرین وضعیت ارتش ایران تا سال 1357 و قبل از سقوط شاه به شرح زیر بوده است: کل نیروهای نظامی ایران تا این سال حدود چهارصد و 15 هزار نفر و نیروهای ذخیره آن بالغ بر سیصد هزار نفر می شد.

نیروی زمینی دارای دویست و 85 هزار نفر شامل سه لشکر زرهی، چهار لشکر پیاده، چهار تیپ مستقل شامل یک تیپ زرهی، یک تیپ پیاده، یک تیپ هوابُرد و یک تیپ نیروی مخصوص بود.

نیروی هوایی دارای 100هزار نیروی انسانی بود.

نیروی دریایی نیز دارای 30 هزار نیروی انسانی بود که در پایگاه های بندرعباس، بوشهر، جزیره خارک، خرمشهر، بندر امام خمینی و بندر انزلی استقرار داشتند.

در همین زمینه بخوانید: در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به حمایت ارتش از رژیم شاهنشاهی و سرسپردگی آن به شاه و امریکا، برخی از نیروهای نظامی با ترک پادگان ها به مردم پیوستند و با آنان در مبارزه با نظام شاه و حتی حمله به پادگان ها و تسخیر آنها شرکت کردند.

در نتیجه، سلاح های سبک بسیاری به دست مردم افتاد و پادگان ها از نیروی نظامی خالی شد و چنان وضعیتی پیش آمد که سرلشکر قرنی ـ که دولت موقت وی را در روز 24 بهمن1357، یعنی تنها سه رو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وضعیت نظامی ایران در ابتدای جنگ چگونه بود؟

وضعیت نظامی ایران در ابتدای جنگ چگونه بود؟