مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 1 مهر 1399 ساعت 23:052020-09-22اقتصادي

بهترین دسته گل خوراکی جهان را مُفت می خرند


با کیفیت ترین و بیشترین زعفران جهان و به عبارتی گران ترین ادویه جهان را تولید می کند اما حاصلش شده مرگ دستش و زمینی که پس از قرن ها جایش را می دهد به محصول دیگری؛ - پی در پی فکر می کند چه محصولی ارزش جایگزینی با زعفران دارد؟ هنوز امیدوار است به نتیجه نرسد و زعفران بی رقیبش همچنان در زمین هایش لبخند بزند.

بیش از 430 تن زعفران و 95 درصد این طلای خوراکی مرغوب جهان در ایران و عمده در اراضی خراسان شمالی، جنوبی و رضوی تولید می شود اما از حدود 350 میلیون دلار فروش آن به اروپا و دنیای غرب، تنها دسته گلی 25 هزار تومان نصیب زعفران کار می شود.

دلیل آن ساده و روشن است اما بسیار تلخ؛ آفتاب نزده و در پاییز سرد کویر با دقت هر چه بیشتر گلهای حساس و لطیف بنفش زعفرانی را دست چین میکنند، سنتی دسته بندی میکنند و فله ای به دلال می فروشند و دلال و صادرکننده با 25 برابر قیمت خرید در قالب بسته های 3 کیلویی به اسپانیا که تنها یک تن در کل دنیا زعفران تولید می کند صادر می کنند و آنها هم خیلی شیک و مرتب در بسته بندی های لوکس به نام اسپانیا به سراسر جهان صادر می کنند.

از گل بنفش آن تا کلاله اش و پرچمش پُر است از خاصیت و پول ساز به طوریکه یک کیلوی آن 5000 دلار در آمریکا می ارزد و از داروی ضد افسردگی گرفته تا طعم دهنده، معطر کننده و رنگ دهنده غذاها تنها بخشی از کاربردهایش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بهترین دسته گل خوراکی جهان را مُفت می خرند

بهترین دسته گل خوراکی جهان را مُفت می خرند