موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق - تامين اجتماعي - كميسيون اجتماعي - بازنشستگان تامين اجتماعي - كميسيون اجتماعي مجلس - همسان سازي حقوق بازنشستگان - مجلس شوراي اسلامي - سرمربي پرسپوليس - افزايش حقوق - عبدالرحيم خطيبي - مديريت آب - تمرينات يوونتوس - رياست فدراسيون فوتبال - تالاب قره قشلاق - تركيب استقلال مقابل الاهلي - زييس جمهور منتخب - حوزه صنعت و ساختمان - رقابت هاي جهاني كشتي - فدراسيون ورزش هاي دانشگاهي - دادستان امريكا - كيفيت آموزش عالي - گزارش به آكادمي

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 31 شهریور 1399 ساعت 05:202020-09-21اقتصادي

ریشه اصلی تورم در ماه های اخیر؟


گزارش ها نشان می دهد که عدم استقراض از بانک مرکزی که دولت بر آن تاکید دارد به طور غیر مستقیم انجام شده است به این ترتیب می توان رد مهمی از افزایش نقدینگی را که منشأ تورم قابل ملاحظه بسیاری از کالاها شده است، - ، پایه پولی در سال های 98 و بهار 99 افزایش چشمگیری داشته است.

به طوری که دردوازده ماهه منتهی به خرداد 99، این رقم افزایش 109 هزار میلیارد تومانی را نشان می دهد که با ضریب فزاینده حدود 7 عملا بیش از 700 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه کرده است.

با این وصف، گزارش دیروز خبرگزاری فارس، به تشریح یکی از راه های غیر مستقیم استقراض دولت از بانک مرکزی از طریق پایه پولی پرداخته است.

این گزارش حاکی از این است که بخش اعظم افزایش پایه پولی در سال 98 و بهار 99، از محل افزایش خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی رخ داده است.

حال این سوال پیش می آید که چرا این رقم از دارایی های بانک مرکزی باید افزایش یابد و ارتباط آن با استقراض از بانک مرکزی چیست؟ خراسان نوشت: رمزگشایی از اظهارات 28 مرداد امسال نوبخت رییس سازمان برنامه نشان می دهد یک عامل این موضوع به تامین کسری بودجه دولت با منابع صندوق توسعه ملی بر می گردد.

وی به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سال 98 اشاره کرده که به میزان 5.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ریشه اصلی تورم در ماه های اخیر؟

ریشه اصلی تورم در ماه های اخیر؟