موضوعات داغ: - ليگ قهرمانان - دانشگاه آزاد اسلامي - ليگ قهرمانان آسيا - قهرمانان آسيا - دانشگاه آزاد - تيم فوتبال استقلال - استراماچوني - تيم فوتبال استقلال تهران - باشگاه استقلال - فوتبال استقلال - اسكورسيزي - مهدي نورمحمدي - بوستانه - روش هاي نگهداري - شوراي هماهنگي مديريت بحران - تزيين ميز ناهارخوري - آزمون دكتراي - كودكان داعشي - پرورش ماهي در قفس در دريا - عادل جليلي - هاليوود ريپورتر - سرتيپ دوم صارمي - بازقلعه اكبر

مطالب مرتبط:
لگن در مازندران ساز محسوب می شود/ ثبت ساز لگن در جشنواره چایکوفسکی روسیه/ زنان بخش عمده ای از موسیقی پنهان جامعه را می سازند
کارمند سازمان فضایی روسیه به chr(034)خیانتchr(034) متهم شد
مرگِ chr(034)انیو موریکونهchr(034)؛ ملودی هایی که جاودانه شدند
معامله چِکی chr(034)آلاسکاchr(034)
الکاظمی دستور داد خیابانی در بغداد به اسم chr(034)هشام الهاشمیchr(034) گذاشته شود
-176 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 18 تیر 1399 ساعت 08:302020-07-08سياسي

chr(034)لگنchr(034) در مازندران ساز محسوب می شود/ ثبت ساز chr(034)لگنchr(034) در جشنواره چایکوفسکی روسیه/ chr(034)زنانchr(034) بخش عمده ای از موسیقی پنهان جامعه را می سازند


ما به انطباق نیاز داریم.

اگر قرار باشد داشته های گذشته را فقط حفظ کنیم و اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ عامه و زبان هرچیزی را حفظ کنیم فاسد می شود و از بین خواهد رفت.

- برخی در اینگونه موارد از عباراتی چون تحریف و تاثیر استفاده می کنند اما من نام آن را تغییر می گذارم؛ یعنی تغییر بر اساس نیاز.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار ایلنا، علی حسن نژاد یکی از فعالان و پژوهشگران فرهنگ عامه است که با تشکیل گروه زندگی مازندران تلاش دارد به زبان موسیقی؛ فرهنگ، آیین ها، رقص ها و مراسم مربوط با زندگی عامه مردم را زنده نگه دارد و با جذب نوجوانان و جوانان آنها را با گذشته خود پیوند دهد.

او می گوید: زمانی برای پرداختن به رقص همواره فضایی بسته و هراس وجود داشت اما حال این هراس از میان مسئولان برداشته شده و فضا برای گردآوری رقص های آیینی مهیا شده است.

جالب اینکه بسیاری از افراد شهری و تحصیل کرده از سراسر کشور متقاضی یادگیری رقص های آیینی هستند تا جایی که می توان گفت رقص های آیینی  جای خود را در میان مردم پیدا کرده است.

 گروه آیینی، فرهنگی زندگی مازندران در شرایط فعلی که با بحران بیماری کرونا مواجهیم به چه فعالیت هایی مشغول است و مازنداران طی روزها و ماه های اخیر چه وضعیتی دارد؟ من و اعضای گروه با رعایت دقیق و شدید دستورالعمل های بهداشتی تمرین می کنیم.

البته تمرینات ما پس از ماه مبارک رمضان آغاز شد و پیش از آن تمرین نداشتیم.

درباره وضعیت مازنداران در رابطه با بیماری کرونا نیز من مرجع آمار نیستم اما به صورت عمومی گفته می شود در مرز هشدار قرار داریم.

گروه ما با نام قبلی زندگی سوادکوه سال 1380 با هدف بازسازی آیین های شاد و نمایشی مازندران تشکیل شده و در این رابطه آنچه بیشتر برایمان اهمیت داشته، انتقال مفاهیم عملی آیین ها به کودکان و نوجوانان بوده است.

هدف دیگرمان این بوده که در کنار سازهای رسمی، هر آنچه را که می تواند در زندگی موسیقی داشته باشد، بکار بگیریم.

قصدمان این است با خط و مشی مشخص و منطقی به آیین های منطقه مان بپردازیم؛ نه اینکه آشی شلم شوربا بپزیم و به مخاطبان ارائه دهیم.

ما به دنبال این موضوع هستیم که بدانیم ابزارها تا چه حد می توانند به آهنگین کردن زندگی کمک کنند.

پس بنا به همین دلایل نام گروه را زندگی مازنداران گذاشته اید؟ تلاشمان این است از زندگی و آواها و صداهای آن بهره ببریم و از این جهت نام گروه را زندگی مازندران گذاشته ایم.

در میان ابزارهایی که می گویید کدام ها از بقیه شناخته شده تر و مرسوم تر هستند؟ ما در مازنداران ابزاری داریم که به نوعی ساز محسوب می شود.

آن ابزار لگن نام دارد که در شکل عمومی از آن به عنوان تشت یاد می شود.

لگن ریتم های خوبی دارد و سال 1395 دو نفر از اعضای گروه زندگی مازندران که یکی از آنها مادرم بود به عنوان نوازنده در جشنواره چایکفوسکی روسیه حضور یافتند و این ساز را ثبت کردند.

لگن در واقع یکی از ابزارهای اصلی زندگی بومی مازنداران است.

این ابزار در زمان شادی کاربرد دیگری پیدا می کند و به عنوان یک ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار که در زندگی معمولی خانواده ها کاربرد دارد زمانی که به عنوان ساز مورد استفاده قرار می گیرد نوعی ساز کوبه ای محسوب می شود زیرا نوازنده باید با دو دست به صورت ریتمیک آن را به صدا درآورد.

معمولا بانوان قدیمی مازندارانی مهارت خوبی در نواختن و اجرای ریتم ها با لگن دارند.

به اضافه اینکه با قرار دادن یک ظرف کوچک مانند نعلبکی روی لگن افکت هایی نیز توسط این ساز ایجاد می شود.

اعضای گروه زندگی مازندران را چه کسانی تشکیل می دهند؟ یکی از اتفاقاتی که در سال های اولیه تشکیل گروه رخ  داد، این بود که اعضای گروه را خانواده من تشکیل می دادند و بیشتر آنها خانم بودند.

شاید چون خانم ها بخش عمده ای از موسیقی پنهان جامعه را می سازند، اما حضور آنها در فعالیت های اجتماعی نمود چندانی نداشت.

به همین دلیل چنین انتخابی داشته ام و به این بخش از کارهای آیینی، نمایشی روی آورده ام تا به این ترتیب خانم ها بتوانند در این زمینه ها فعالیت کنند و لالایی مرثیه بخوانند و ساز بزنند و برقصند و البته اینکه در بخش هایی از برنامه های مان از موسیقی دیگر نواحی، برای خانم های مسن بهره برده ایم تا بگوییم موسیقی حرکت می کند و جریان دارد و پخش می شود و جذب می شود، حتی اگر در روستایی دورافتاده زندگی کنیم و سواد خواندن و نوشتن نداشته باشیم.

شما در زمینه اجرای رقص های مازندرانی نیز فعال هستید.

در اینباره نیز توضیح دهید.

یکی از کارهای سختی که در دوران گذشته داشتیم این بود که بتوانیم رقص های مازندرانی را جا بیندازیم.

استان مازندران علاوه بر آیین ها و رقص ها کارآواهای بسیاری نیز دارد.

به نظر می رسد طی سال ها و دهه های اخیر کمتر به این مقولات پرداخته شده است.

نظرم این است که پژوهشگران خوبی (بخصوص در بخش فرهنگ عامه) در این حوزه کار کرده اند و به اندازه کافی به موضوعات مذکور پرداخته شده است.

اما خب رقص، کمی با دیگر موضوعات متفاوت است، زیرا مقوله ای ممنوع بوده و درباره آن پژوهش های علنی و کارهای تجربی کمتری صورت گرفته و کارگاه های کمی در این زمینه برگزار شده است.

به هرحال برای پرداختن به رقص همواره فضایی بسته و مقداری هراس وجود داشته است.

حال این هراس میان مسئولان برداشته شده و فضا مهیا شده است.

جالب اینکه متقاضیانی داریم که به یادگیری رقص علاقه دارند و جالب تر اینکه اغلب آن افراد شهری و تحصیل کرده هستند.

آنها برای شادمانی خانواده خودشان در کنار سرگرمی های دیگر به رقص های محلی  نیاز دارند.

این علاقه و اشتیاق نوید بخش اتفاقات خوبی است و حال می توان گفت مقوله رقص نسبت به پانزده، بیست سال جای خود را در میان مردم پیدا کرده و اصطلاحا جا افتاده است.

این اتفاق مثبت حاصل تلاشی همگانی است.

در میان صحبت هایتان از شهری شدن آیین رقص های بومی گفتید.

این اتفاق درمورد رسوم و آداب موسیقی محور منطقه نیز افتاده است؟ بله.

اتفاقا یکی از رسالت هایمان این بوده که موسیقی، آیین های بومی، همچنین سازهای بومی از جمله لگن، نقاره دوسر کوتن خودمان را به بچه های شهری آموزش دهیم و بخش عمده ای از آنچه در این باره می بینید حاصل تلاش بچه هایی است که در شهر به دنیا آمده اند و دو، سه نسل پیش از آنها در روستا زندگی می کرده اند.

اینکه به شهری کردن آیین ها توجه دارید اتفاق خوبی است زیرا به گسترش آداب و سنن می انجامد و باعث بقای موسیقی و آداب و رسوم منطقه خواهد شد.

بله و حال می توان گفت شهری ها به حفظ و حراست فرهنگ و آیین های بومی کمک بسیاری می کنند و در این زمینه سهم بسیاری دارند.

اینکه بسیاری از آیین ها را برای برقراری ارتباط و گستردگی آن شهری و صحنه ای کنیم هوشمندی می خواهد و اهالی شهر فهم خوبی در انتخاب سازها و موسیقی بومی منطقه دارند.

درباره برخی رقص های محلی و آیینی و تنوع های موجود نیز توضیح هستید.

رقص هنر زاینده ای است و به یقین اگر این ویژگی نباشد خلاقیت های فردی افراد اجرا کننده و آنهایی که این حرکات را مدیریت می کنند و آنها را آموزش می دهند به بن بست خواهد رسید.

به هرحال هر شیوه این حرکات بومی مربوط به ادوار مختلف و زاییده رفتارهای اجتماعی مردم آن مقطع است.

اگر بخواهیم از رقص به عنوان هنر استفاده کنیم خیلی نباید به این موضوع پایبند باشیم که مثلا مردم طی چهل، پنجاه سال پیش، یا حتی یک قرن گذشته چگونه می رقصیده اند.

این زاینده گی باید در رفتارها و تکرارها وجود داشته باشد تا آن رقص ها تحت عنوان رقص های بومی منطقه ماندگار شوند.

خداراشکر در استان مازندران آن زاینده گی لازم وجود دارد.

شما و اعضای گروه تان در زمینه طراحی رقص ها چه تلاش هایی داشته اید و آن زحمات چه بازخوردهایی داشته است؟ ما در گروه مان فرم هایی را ابداع و طراحی کرده ایم و با وجود آنکه گروهی رسمی هستیم و رسانه داریم، تلاش های چند ساله ما فراگیر نشد.

درباره یکی از این حرکات آیینی مطرح در منطقه مازندران و ویژگی هایش توضیح دهید.

ببینید، رقص هایی فراگیر شده و حتی مرزهای مازندران را درنوردیده که زاده خلاقیت های فردی عده ای از جوانان بوده است.

آن جوانان هرگز قصد نوآوری در حوزه رقص ها را نداشته اند، بلکه آن ذات و نیاز در جاهای مختلف دست به دست هم داده اند که رقص شکل بگیرد.

اما از آنجایی که جامعه به نوآوری نیاز داشته به شدت در منطقه جا افتاده و حتی از مازندران نیز فراتر رفته و به عنوان رقصی اصیل جایگاه خود را پیدا می کند.

این رقص تک دست نام دارد.

البته تمام حرکات تک دست را در آیین کرب زنی مازندران داریم، بنابراین می توان گفت رقص تک دست با سرور سوگ مراسم کرب زنی بیگانه نیست.

اما گسترش و شناساندن چنین رقصی هوشمندی می خواهد که در عده ای از گمنام ها وجود داشته و آنها بوده اند که ثبت و ضبطش کرده اند.

از طرفی یکی از ابزارهای تکنولوژی به نام موبایل باعث شد این رقص از حوزه رفتارهای خصوصی فراتر رود و به سرعت مورد پذیرش واقع شود و به سرعت صاحب موسیقی شود.

اگر چه ایراد کار اینجاست که آن موسیقی که رقص تک دست را پشتیبانی می کند بیشتر جنوبی است.

یعنی بخشی از موسیقی جنوب است که مازندرانیزه شده و حال و هوای مازندرانی به خود گرفته است.

موسیقی که می گویید مربوط به کدام منطقه از جنوب کشور است؟ می توان گفت آن موسیقی بندری است و ریتمی بندری دارد که شاید آن ریتم ها به ریتم های مازندرانی نزدیک باشند.

با  طی این اتفاق کلام مازندرانی را با آواهای بندری می شنویم.

تحلیلم این است که احساس شدید به نوآوری در موسیقی (چه در کلام و چه  در ساز و چه در تنظیم) بسیاری را به هر روش جدید متمایل می کند، که این تمایل حتی در آنهایی که با مقولات مختلف مرتبط آشنایی ندارند نیز وجود دارد.

شاید دلیل استفاده از موسیقی جنوب تشابهات و مشترکات جغرافیایی و اقلیمی است.

مثلا اینکه هر دو استان در مجاورت دریا هستند.

با نظرتان موافق نیستم.

به این دلیل که متاسفانه مازنداران موسیقی دریایی ندارد.

من در اینباره پژوهش های بسیار کرده ام.

بله طی این سال ها برای دریا موسیقی ساخته شده است، اما نه مانند جنوب که برای مشاغل دریایی موسیقی دارند.

علتش این است که در مازندران، اغلب آنهایی که نزدیک به دریا زندگی می کنند اهل کوه هستند و دامدار بوده اند.

آنها به دلیل عدم یک جا نشینی صاحب موسیقی نیز نبوده اند و زمانی که یکجا نشین شده اند نیز به ساخت موسیقی نپرداخته اند.

آواز می خواننده اند اما اینکه موسیقی بسازند خیر اینگونه نبوده است.

حتی در زمینه کارآواهای دریایی نیز دچار کمبود هستیم.

البته کارآواهایی وجود دارد اما نمی توان نام آنها را کارآواهای مازندرانی گذاشت.

از تنوع رقص های مازندران بگویید.

ما در مازندران آیین های محلی رقص را در قالب مردانه و زنانه داریم.

رقص چوب، رقص دهل، رقص لوچو و رقص تبر برخی از رقص های مازندران هستند.

در میان رقص های زنانه، رقص های چکی و سه چکی داریم.

چکه به معنای دست زدن است.

به عنوان مثال سه چکه سما یکی از رقص های مرسوم است و منظور از واژه سه، نوعی ریتم دست زدن است که در مازنداران معروف است.

جالب اینکه اسم این رقص از اسم ریتم آن گرفته شده است.

 اینکه از طریق پیوند رقص و موسیقی، رقصی با شخصیت مستقل ایجاد شود اتفاق مورد توجهی است که در نقاط دیگر دنیا نیز وجود دارد.

به طور کلی رقص های شادمانه مربوط به آیین های عروسی با اسم ریتم های ما در ارتباط است.

برخی از رقص هایمان نیز با نام سازها ارتباط دارند.

مثلا لاکسری سما یکی از رقص هاست.

لاکسر به تشت ها یا لگن های چوبی گفته می شود که پیش از روی و مس ریتم ها را تامین می کرده اند.

به طور کلی تنوع در رقص ها بسیار است.

در مبحث کار رقص چوپانی داریم.

بینج سم نیز رقص دیگری است که در زبان فارسی رقص برنج معنا می شود.

این را هم بگویم که برخی از رقص هایی که تحت عنوان رقص کار شناخته می شوند نوعی کلاه شرعی برای اجرا به حساب می آیند، مانند رقص جارو و رقص چوب.

می توان گفت شرایط سیاسی و اجتماعی چنین اسم هایی را به وجود آورده است که طبیعأ پس از مدتی نیز جا افتاده اند.

طی این سال ها رقص های دیگری نیز ساخته شده اند که برخی از آنها به نام نیاز شناخته می شوند.

آیا رقص های قدیمی مازندران طی این سال ها بر اساس نحوه زندگی مردم مورد تحریف قرار نگرفته اند؟ من به هیچ وجه با تحریف موافق نیستم بلکه به شدت با تغییر و انطباق موافقم.

به هرحال رقص و ساز وجود داشته اند و همان ریتم های سرنا مثلا زیر مجموعه کیبورد قرار گرفته اند.

ما به انطباق نیاز داریم و اگر قرار باشد داشته های گذشته را فقط حفظ کنیم از میان خواهند رفت.

کلا اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ عامه و زبان هرچیزی را حفظ کنیم فاسد می شود و از بین خواهد رفت.

برخی در اینگونه موارد از عباراتی چون تحریف و تاثیر استفاده می کنند اما من نام آن را تغییر می گذارم؛ یعنی تغییر بر اساس نیاز.

و باید بگویم در حال حاضر بسیاری از گروه های مازندرانی به جذب کودکان می پردازند که اتفاق خوبی است.

البته برخی از آنها برای جوری جنس به سراغ کودکان و نوجوانان می روند که مثلا هم خوانی داشته باشند.

اما در کل کشش در میان کودکان و نوجوانان نسبت به قبل بیشتر شده است.

نمی گویم این اتفاق بسیار چشم گیر است اما نسبت به آنچه که وجود نداشت اتفاقی چشم گیر محسوب می شود.


کلید واژه ها: فرهنگ عامه - مازندران - فرهنگ - موسیقی - جوانان - عامه - تغییر - زندگی - گذشته - حوزه فرهنگ - پژوهشگران - چایکوفسکی - نیاز - کنیم - هراس - نوجوانان - زبان - خبرنگار - جشنواره - مسئولان - استفاده - فعالان - یکی از - جامعه - پیوند - گزارش - تشکیل - مراسم - فضایی - تحریف

آخرین اخبار سرویس:
نظام آمادگی و رزمایش ها در دستگاه های اجرایی تصویب شد

همه به کمک گردشگری می آیند

تولید 27 هزار برنامه با موضوع دفاع مقدس در شبکه های استانی

آزمون جامع و ادواری فرهنگ و هنر آنلاین برگزار شد

آرای دیوان عدالت اداری شفاف سازی می شود

10 قانون های نانوشته آداب معاشرت، در فرهنگ های گوناگون

ترامپی های خجالتی و پروژه تحریف ترجیحات

پیشرفت های ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم از سال 70 تاکنون

واکنش واعظی به شایعه نفوذ او بر روحانی

تاکید ستاد مرکزی اربعین: حرکت زائران به سمت مرزها ممنوع است

سخنان روحانی درجلسه ستاد ملی مقابله با کرونا

احتمال بازگشت روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در استان کرمان؛ رعایت دقیق دستورالعمل ها تا پایان اپیدمی ضرورت دارد

روحانی: کاهش مراعات موارد بهداشتی از 82 به 62 درصد نگران کننده است

رزمایش مشترک بسیج و دامپزشکی در خراسان جنوبی برگزار می شود

بررسی ابعاد قتل رومینا در نشست تخصصی جامعه شناختی - روانشناختی

نفرات برتر مسابقات استانی قرآن کریم گیلان معرفی شدند

قبول مسئولیت در اسلام یعنی قرار گرفتن در عرصه مؤاخذه الهی

درس اخلاق آفلاین جامعه الزهرا(س) با موضوع «آداب طلبگی» برگزار می شود

حوزه های علمیه در هدایت سیاسی جامعه نقش موثر دارند

خط رسانه ای دشمن تحریف ارزش ها

رادیو اربعین راه اندازی شد

کاهش آمار مراعات مردم از 82 به 62 درصد در هفته گذشته بسیار نگران کننده است

بررسی عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی با حضور نمایندگان گروه های مقاومت

روحانی: کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در هفته های اخیر، نگران کننده است

رهایی 24 محکوم به قصاص از چوبه دار با تلاش شورای حل اختلاف

نماینده مردم ساری خواستار بازنگر در قیمت محصولات کشاورزی شد

نماینده مجلس: ساخت فرودگاه چابهار سبب توسعه سرمایه گذاری و گردشگری می شود

فرمانده هوافضا: صنایع دفاعی با پیچیده ترین دانش و علوم آماده کمک به صنعت خودرو هستند

راه اندازی مرکز مطالعات و آینده پژوهی ادبیات و زبان فارسی در اولویت برنامه های انجمن ققنوس باشد

دیدار سفیر جدید ایران در بوسنی و هرزگوین با یک مقام وزارت خارجه این کشور

تاکید بر تشکیل کارگروه ساماندهی امامزاده حسین (ع) قزوین

تجربه جالب حامد حدادی از بازیگری در سریال مختارنامه

«نگاه یک» امشب میزبان سردار سلامی می شود‎

فرمانده سپاه: هرکس در ترور حاج قاسم نقش داشته را می زنیم/ انتقام ما جدی است

بوشهر| 2000رزمنده جنگ تحمیلی در هفته دفاع مقدس تجلیل می شوند

برنامه پاکسازی غارها در دوران کرونا

جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا- 29 شهریور

روحانی: شنیدم بیماریِ خطرناکتر از کرونا شایع شده

نماینده مجلس: ساخت فرودگاه در چابهار سبب توسعه سرمایه گذاری و گردشگری می شود

دستگیری مسئولان ارشد سعودی به اتهام فساد

روحانی: بیماری هایی مثل شبه ذات الریه در کشورهای همسایه شروع شده که از کرونا هم خطرناک تر است/ نمی توانیم شرایط را عادی تلقی کنیم

حزب مردم در سنای پاکستان نسبت به خطر جریان تکفیری هشدار داد

اختصاص 60 موقوفه ناحیه یک اصفهان به عزاداری امام حسین(ع)

بسته ویژه انتشارات قدر ولایت در هفته دفاع مقدس

روایتی کمتر شنیده شده درباره شهید حسن باقری

محمدصالحی: برای ریاست قالیباف به ما توصیه شده بود

گلزار شهدا استان اردبیل عطرافشانی می شود

ببینید | هشدار جدی رییس جمهور در خصوص شروع بیماری هایی خطرناک تر از کرونا

مطرح شدن به هرقیمتی!

سردار فدوی: آمریکا را به خاک ذلت می کشانیم

اهمیت استفاده از مشاوره طلاق چیست؟

کاهش آمار مراعات مردم از 82 درصد به 62 درصد در هفته گذشته بسیار نگران کننده است

وقایع روز اول صفر| ورود کاروان اسیران کربلا به شام

زائران به شایعه ها توجه نکنند، هنوز مجوزی برای اربعین صادر نشده است

«محراب عشق»؛ ویژه برنامه هفته دفاع مقدس در شبکه قزوین

مچ مفسدین مالی، اقتصادی و اداری را می گیریم

روحانی: کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در هفته های اخیر خبر بدی است / کنکور را برگزار نمی کردیم جوانان افسردگی می گرفتند

تغییر ساعت رسمی کشور از فردا شب

بررسی ترک فعل در عرصه مدیریت در دستورکار دیوان

بهره برداری از «مرکز بین المللی اسلامی کیش» در دهه فجر امسال

مشارکت مردم برای تدوین برنامه جامع 10 ساله اصفهان

سامانه راه نوآوری راه اندازی شد

اقدامات به موقع شرکت فولاد خوزستان برای مقابله با شیوع بیماری کرونا

سریال «آقازاده» بدآموزی دارد/ چه ضرورتی دارد یک داستان اطلاعاتی را به خانواده بکشیم؟!

روحانی: کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در هفته های اخیر، نگران کننده است

تکذیب اجرای حکم قطع انگشتان سه کودک به جرم سرقت در آذربایجان غربی

مشاور رهبر انقلاب: مکانیزم ماشه بازی تبلیغاتی است /اوباما بی سر و صدا کار می کرد اما ترامپ با جنجال کار می کند

ذوالفقاری: با برهم زنندگان روابط ایران و ترکیه مماشات نمی کنیم

ایجاد اشتغال پایدار، توسعه زیر ساخت ها و محرومیت زدایی از مهمترین اولویت هاست

«سه نقطه» جدید منتشر شد

فرمانده کل سپاه به ترامپ: وعده انتقام قطعی است

«غروب آبی رود» روایتگر بخش هایی از زندگی شهید باکری

بر همه منافع دشمن مسلطیم

ویدئو / رییس ستاد اربعین: به سمت مرزهای عراق حرکت نکنید

کرمان| 40 برنامه کمیته بانوان ستاد ترویج مکتب حاج قاسم در هفته دفاع مقدس اجرایی می شوند

«مکانیسم ماشه» چیست و چه ارتباطی با تحریم تسلیحاتی ایران دارد؟

رونمایی از رادیو اربعین

اراده قوی رمز پیروزی ملت هاست

اعتراض فعالان حوزه فرهنگ اسپانیا به شرایط کاری

بازخوانی میراث گرانقدر دفاع مقدس، چراغ راه آیندگان است

روایتی از رفتار صحابی ثروتمندِ مقدس نما با امام حسین(ع)

3 ایراد طرح جهش تولید و تامین مسکن

مشهد و حرم رضوی برای مناسبت های ماه صفر برنامه ریزی متفاوتی ارائه دهند

سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو لغو شد

فرمانده سپاه خطاب به ترامپ: انتقام ما از عاملان شهادت سردار سلیمانی قطعی و جدی است/ از مکانیسم ماشه گلوله ای خارج نخواهد شد

آغاز ثبت نام مرحله دوم هنر کارت

اولویت های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با حضور حاجی میرزایی بررسی می شود

پدر شهید «شمقدری» درگذشت

737 برنامه ویژه هفته دفاع مقدس در ایلام اجرایی می شود

امام جمعه اراک: زمان شناسی و آگاهی به مسائل جهان رسالت طلاب است

لاریجانی کاندیدای اصلاح طلبان در 1400 است؟

مردم در انقلاب 57 دنبال چه حکومتی بودند؟

تمدید دورکاری کارمندان کهگیلویه و بویراحمد

سعیدی: تاسیس شهرک فرودگاهی چابهار یک ضرورت انکار ناپذیر است

رسالت «رادیو اربعین» سنگین تر شده است/ آغاز به کار با تغییر رویکرد

شکست ناپذیری امت متصل به ولایت

برگزاری هفته ملی کودک با شعار آینده را باید ساخت در قزوین

مهدی نصیری: آیا باید حجاب نماد اسلام گرایی باشد؟ (فیلم)

حمله چند فرد ناشناس با قمه به یک مغازه دار در شهریار+ فیلم

شبکه سازی نخبگان انقلابی با موضوع رسانه؛ از اولویت های تبلیغات اسلامی

chr(034)لگنchr(034) در مازندران ساز محسوب می شود/ ثبت ساز chr(034)لگنchr(034) در جشنواره چایکوفسکی روسیه/ chr(034)زنانchr(034) بخش عمده ای از موسیقی پنهان جامعه را می سازند

chr(034)لگنchr(034) در مازندران ساز محسوب می شود/ ثبت ساز chr(034)لگنchr(034) در جشنواره چایکوفسکی روسیه/ chr(034)زنانchr(034) بخش عمده ای از موسیقی پنهان جامعه را می سازند