مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 6 اسفند 1395 ساعت 19:102017-02-24اقتصادي

تجارت مثبت ایران و ترکمنستان طی 10 سال


تجارت 10 ساله ایران با ترکمنستان حاکی از مثبت بودن روند مبادلات تجاری بوده و افزایش حجم صادرات موجب شده تا در نیمه زمانی راه، میزان صادرات بر واردات پیشی گیرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بررسی روند 10 ساله تجارت ایران با ترکمنستان در بازه زمانی سال 1384 تا سال 1394 نشان می دهد که صادرات ایران به این کشور تا سال 1393 با نرخ رشدی قابل توجه صعودی بوده و از سال 1388 از واردات پیشی گرفته و در نهایت منجر به مثبت شدن تراز تجاری ایران تا به امروز شده است.

بدون در نظر گرفتن افت صادرات در سال 1394 ترکمنستان را می توان جزو کشورهایی محسوب کرد که جریان صادرات ایران به این کشور در یک دهه گذشته از رشدی پایدار برخوردار بوده است.

علاوه بر این ترکیب سبد کالاهای برتر صادراتی نیز تا حدودی در این سال ها ثابت بوده و تحول خاصی را به خود ندیده است.

متوسط قیمت صادرات از سال 1386 به بعد دچار افت شده و در سال 1392 مجددا روند افزایشی پیدا کرده است اما در مجموع در بیشتر سال ها متوسط قیمت واردات بیشتر از قیمت متوسط صادرات بوده است.

در 10 سال گذشته صعود و نزول ارزش سالانه واردات ترکمنستان از جهان و از ایران تقریبا با یکدیگر همزمان بوده و از یک الگو تبعیت کرده است.

بنابراین می توان ادعا کرد که تحریم های بین المللی تاثیر چندانی بر تجارت دو کشور نداشته و روابط از این نظر کمتر آسیب دیده


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تجارت مثبت ایران و ترکمنستان طی 10 سال

تجارت مثبت ایران و ترکمنستان طی 10 سال